Veelgestelde vragen over elektrisch leasen
Bekijk hier de meest gestelde vragen door bezoekers over elektrisch rijden. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Rijden in een elektrische auto betekent rijden zonder versnellingsbak. Hierdoor is rijden in een elektrische auto vergelijkbaar met rijden in een automaat. Daarnaast is een elektrische auto een stuk stiller doordat je motor is vervangen door een accu. De snel ontwikkelende technologie zorgt ervoor dat elektrische auto’s tegenwoordig ook een aanzienlijk vermogen hebben.
Waterstof wordt geproduceerd uit elektriciteit die in de auto weer terug wordt omgezet in elektriciteit. Het omzetten van deze stoffen zorgt voor veel energieverlies, dit proces vereist minstens drie keer zoveel energie. Daarom is elektrisch rijden met een batterij momenteel de meest duurzame oplossing. Waterstof zou in de toekomst weer een rol kunnen gaan spelen. Vooral voor mobiliteit waarbij elektrisch moeilijker toe te passen is, zoals bijvoorbeeld de scheepvaart of vrachtverkeer.
Er spelen twee aspecten bij het belang van elektrisch rijden:
Klimaatvriendelijker
- Minder CO2 uitstoot
- Geen uitstoot van fijnstof en stikstof
Duurzamer
- Goedkoper: lagere kilometerprijs en onderhoudskosten
- Investering: lange termijn investering in duurzame innovatie
- Verhoogde afschrijving
- Mogelijk verkorte afschrijvingstermijn
- Verlaagde voordelen alle aard (VAA)
Elektrische (BEV) voertuigen kunnen, afhankelijk van het accupakket, naar verwachting 150 - 500 km elektrisch rijden. Echter is de actieradius van een elektrische auto afhankelijk van de capaciteit van het batterijpakket en de gekozen route. Door de stad moet een auto meer optrekken en hierdoor zal de batterij sneller leeg raken en zal de actieradius korter worden. Ook heeft de buiten temperatuur effect op de actieradius; in de winter zal een elektrische auto minder ver kunnen rijden op een accu.
Een elektrische auto stoot geen CO2 uit, wat ervoor zorgt dat de luchtkwaliteit verbetert ten opzichte van het gebruik van diesel of benzine auto's. Uit onderzoek is gebleken dat de CO₂ uitstoot bij opladen via ‘gemiddelde stroom’ lager is dan bij gewone benzine of diesel auto's. Daarnaast heb je de optie om je auto op te laden met groene stroom. Groene stroom is afkomstig van biomassa, wind, water of zon en is voorzien van een Garantie van Oorsprong. Als je je auto oplaadt met groene stroom, dan stoot je 85% minder CO2 uit per kilometer.
Bij AutoAbonnement.nl krijg je standaard geen laadpakket bij je private leasecontract. Voor alle vragen omtrent de laadpas en het laadpakket kun je terecht bij jouw dichtstbijzijnde Volkswagen, Audi, SEAT of ŠKODA dealer. Hij kan jou alles vertellen over de mogelijkheden en het voor je in gang zetten.
Vind een dealer bij jou in de buurt:
Voor een duidelijk overzicht van openbare laadpalen kun je kijken op www.oplaadpalen.nl. In dit overzicht kun je precies zien waar de dichtstbijzijnde laadpaal staat én of deze beschikbaar is.
AC-laden
AC staat voor alternating current, oftewel wisselstroom en is op dit moment de meest voorkomende manier van opladen. Bij het opladen van de elektrische auto wordt wisselstroom door een omvormer omgezet in gelijkstroom, oftewel direct current. De kracht van de omvormer is in de meeste gevallen de beperkende factor voor de laadsnelheid van het voertuig.
DC-laden
DC staat voor direct current, oftewel gelijkstroom. Bij DC-laden gebeurt de omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom niet in de omvormer van het voertuig maar in het laadpunt zelf. Door de beperkende factor van de omvormer uit te sluiten kan het hogere laadvermogen uit het netwerk rechtstreeks naar de batterij vloeien.
Een thuislaadpakket staat op jouw (afgesloten) eigen terrein en is voor jouw eigen gebruik, dit kan met of zonder laadpas. Een publiekspaal staat op gemeentegrond of op een openbare parkeerplaats en deze kan door iedereen gebruikt worden. De publiekspaal is ook zichtbaar in diverse apps en op websites.
Ja, er zijn twee soorten laadpalen: 1-fase (3,7kW of 7,4kW) en 3-fase (11kW of 22kW) laadpalen.
1-fase:
Iedereen beschikt over een minimum aansluiting; de 1-fase laadpaal. De 1-fase laadpaal maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en laadt 16A of 32A per stopcontact. Het maximale laadvermogen ligt tussen de 7,4kW.
3-fase:
Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x400V en heeft net zoals de 1-fase 16A of 32A per stopcontact. Het maximale laadvermogen per stopcontact is dan 22kW. Mocht je niet over een 3-fase laadpaal beschikken, kun je in de meeste gevallen een uitbreiding aanvragen bij je netbeheerder. Je netbeheerder is in de meeste gevallen terug te vinden op de netmeter in de meterkast. Mocht dit bij u niet het geval zijn kun je je netbeheerder hier terugvinden aan de hand van je postcode.
Stranden met elke auto is vervelend, maar stranden met een elektrische auto nog iets meer. Hoe kom je namelijk weer bij een laadpaal? Er zijn meerdere opties als je strand met je elektrische auto:
- Je wordt weggesleept naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
- Een mobiele snellader van de hulpdienst kan je auto genoeg opladen zodat je verder kunt rijden naar het dichtstbijzijnde laadstation.
- Het kan natuurlijk voorkomen dat je batterij leeg is én dat je je laadpas bent vergeten. In dat geval sleept de hulpdienst je naar een laadpaal in de buurt. Zij activeren dit laadstation met de laadpas van de hulpdienst. Vervolgens kan de hulpdienst weer op pad. Zodra je auto genoeg is opgeladen kun je de hulpdienst bellen en vragen de laadsessie extern te verbreken.
Bij een snellaadpaal kun je jouw elektrische auto (EV-modellen) sneller dan normaal opladen. Binnen een half uur zal de auto tot 80% opgeladen zijn. Snellaadpalen zijn schaars in Nederland. Ze zijn te vinden langs snelwegen, op goed bereikbare parkeerterreinen en carpoolplaatsen. Ook voor deze laadpalen is een laadpas nodig en de laadkosten zijn hoger dan bij normale laadpalen. Niet alle elektrische auto's kunnen gebruik maken van snelladen. Raadpleeg de fabrikant om na te gaan of het model sneller oplaadt bij een snellaadstation.
Stappenplan:
- Parkeer je auto bij een laadpaal.
- Koppel de laadkabel uit je auto aan de laadpaal.
- Bij de meeste laadpalen zal een groen licht verschijnen. Bij een rood licht is er een storing en zal laden niet mogelijk zijn.
- Houd de laadpas voor de aangegeven plaats op de laadpaal.
- Koppel de laadkabel aan de auto en wacht tot de lampjes blauw kleuren.
- Controleer, voor je wegloopt, in de auto of de auto aan het laden is.
- Ontgrendel bij terugkomst de laadpaal met de laadpas en koppel de laadkabel los.
De laadtijd is afhankelijk van hoe leeg de accu’s zijn, hoe snel de auto kan laden en het soort oplaadpunt. Bij gebruik van een gewoon stopcontact duurt het tussen de 6-8 uur om een auto volledig op te laden. Op onze pagina over elektrisch rijden vind je concrete rekenvoorbeelden van onze populairste elektrische modellen.
De batterij van een elektrische auto kan thuis, op het werk of in de publieke ruimte opgeladen worden. Kijk voor publieke oplaadpunten op de website oplaadpalen.nl.
Je auto opladen bij een laadpaal, publiek of thuis, is niet gratis. De kosten van de stroom die wordt afgenomen is afhankelijk van het gehanteerde tarief van de laadpaalleverancier en de hoeveelheid stroom die je auto nodig heeft. Afhankelijk van de plaats waar wordt opgeladen, worden de kosten via de laadpas in rekening gebracht. Het goedkoopst kan worden geladen met een laadpas van dezelfde leverancier als de laadpaal. Bij openbaar laden gelden hogere tarieven. Voor snelladen worden de kosten het hoogst.
Voor het opladen van je elektrische auto kun je jouw laadpas gebruiken. De kosten hiervan zijn afhankelijk van de prijzen die gehanteerd worden bij het desbetreffende laadstation.
Voor alle vragen over elektrisch private leasen en het laden van je auto kun je terecht bij jouw dichtstbijzijnde Volkswagen, Audi, SEAT of ŠKODA dealer.
Vind een dealer bij jou in de buurt: